Cracking-plaster

علل ترک خوردن گچ و راهکارهای جلوگیری از آن

گچ به عنوان پوششی پرکاربرد برای دیوارها و سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. و ترک خوردن آن نقص بزرگی در دکوراسیون یک ساختمان ایجاد می‌کند. از آنجایی که برای پوشش سطوح مختلفی از گچ استفاده می‌شود. ترک خوردن گچ نیز علل مختلفی دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم.

1 – عدم تناسب بین آب و گچ در ملات

اگر درصد آب استفاده شده برای ساختن ملات گچ از حد مناسب کمتر باشد.( به اصطلاح استادکاران گچ کم مایه باشد.) و گچ نتواند پس از انبساط حجم آب را پر کند .پس از استفاده‌ی گچ و خشک شدن آن گچ ترک می‌خورد

2 – استفاده از گچ روی سطوح با جذب آب پایین

اگر گچ را روی بتن یا آهن و یا سایر سطوح با جذب آب پایین استفاده کنیم. گچ پس از خشک شدن شروع به ترک خوردن می‌کند. برای جلوگیری از این امر می‌بایست قبل از عملیات گچ‌کاری روی این سطوح را با رابیتس یا تور فلزی ( تور مرغی ) بپوشانیم و سپس اقدام به گچ‌کاری کنیم.

برای سطوح با جذب آب پایین از گچ گیپتون درسا استفاده کنید

3 – گچ‌کاری در فصول سرد سال

در هوای سرد گچ نیاز به زمان بیشتری برای خشک شدن دارد. و ممکن است قبل از خشک شدن یخ بزند و به محض اینکه هوا کمی گرم شود این یخ ذوب می‌شود و مجدد یخ می‌زد این امر سبب ترک خوردن گچ می‌شود. بهتر است در فصول سرد سال اقدام به گچ‌کاری نکرد یا اینکه بعد از گچ‌کاری از وسایل گرمایشی برای خشک کردن آن استفاده کرد. البته باید مواظب گازهای خطرناک باشیم.

4 – نشت آب

استفاده از گچ در مجاورت لوله‌های فاضلاب و آب و وجود احتمال نشت آب به گچ نیز یکی دیگر از علل ترک خوردن گچ است. در چنین مواردی بایست ابتدا نشت آب را برطرف کنیم و سپس اقدام به گچ‌کاری مجدد کرد.

5 – تمیز نبودن سطح زیرکار

تمیز نبودن سطح زیرکار سپس می‌شود که سطح نازک‌کاری به زیرکار نچسبد و پس از خشک شدن از سطح جدا شده و ترک بخورد. برای جلوگیری از این امر قبل از اقدام به نازک‌کاری سطح زیر را تمیز کرده و قدری با آب خیس کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا