Yellowing of plaster

علت زرد شدن گچ و رفع همیشگی آن

سطوح گچی نسبت به سطوح سیمانی و سرامیک شده از مقاومت کمتری برخوردار هستند و در حین انجام عملیات گچکاری باید حساسیت بیشتری داشت و بعد از گچ کاری نیز باید در نگهداری از سطوح گچی دقت بیشتری کرد. این سطوح در مجاورت با مایعات به خصوص آب ظاهر شکیل خود را از دست می‌دهند. یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به سطوح گچی زرد شدن آن می‌باشد که علل متفاوتی دارد که به بررسی آن می‌پردازیم.

علل زرد شدن گچ

1 – خشک نبودن سطح زیرکار

عجله‌ی پیمانکاران برای تحویل به موقع ساختمان سبب می‌شود که گاهی اوقات به ناچار عملیات رویه کاری گچ را بلافاصله بعد از آماده‌سازی سطح زیرکار در شرایطی که زیرکار هنوز خشک نشده است انجام دهند. این امر سبب دیر خشک شدن گچ و در نهایت زرد شدن بعضی نقاط می‌شود.

2 – نامرغوب بودن گچ

گچ از ترکیبات شیمایی تشکیل شده است و در صورتی که این ترکیبات به درستی رعایت نشده باشند باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر گچ می‌شود. مثلا وجود بیش از اندازه‌ی انیدرید در گچ سبب زرد شدن آن می‌شود.

خرید گچ مرغوب

گچ بارز

3 – نشت رطوبت

نشت رطوبت به گچ یکی از عمده‌ترین عوامل زرد شدن آن می‌باشد. گچ زمانی که در معرض رطوبت قرار گیرد شروع به تغییر حالت و زرد شدن می‌کند این نشتی می‌تواند در اثر ترک خوردن لوله‌های فاضلاب یا سوراخ شدن ایزوگام و … باشد.

راه‌های برطرف کردن زردی گچ

برای برطرف کردن زردی گچ با توجه به میزان و شدت آسیبی که به گچ وارد شده باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد.

1 – استفاده از مواد شوینده

استفاده از مواد شوینده در برخی موارد بهترین و مرقون به صرفه‌ترین راه است. در این روش مقداری از یک ماده‌‌ی شوینده مثل سفید کننده‌ی لباس را با آب مخلوط می‌کنیم و با یک اسفنج زردی دیوار را تمیز می‌کنیم.

2 – استفاده از جوش شیرین

در این روش یک قاشق جوش شیرین را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و بر روی سطح زرد شده بکشید یا لکه از بین برود.

3 – رنگ‌کاری گچ زرد شده

در این روش ابتدا با رنگ روغن تمام ناحیه‌ی مورد نظر را رنگ می‌زنیم و بعد از خشک شدن رنگ روی آن را با رنگ پلاستیک رنگ آمیزی می‌کنیم.

4 – لایه‌برداری گچ

اگر با موارد فوق زردی گچ برطرف نشد یا اینکه دوباره گچ زرد شد. بایستی آن ناحیه از گچ را برداشت علت زردی گچ که عمدتا نشت آب می‌باشد را برطرف کرد و سپس دوباره اقدام به گچکاری نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا